Na ’n bezoekje in België voor ‘n dikke week ben ik naar Japan vertrokken voor ’n korte vakantie. Vrijdag ochtend vertrokken om zaterdag middag in Nagoya toe te komen. Zalig om zo in ’n onbekend land terecht te komen, de taal niet kunnen spreken en alles zelf moeten uitzoeken om op je volgende bestemming te geraken. Japan heeft één van de beste trein netwerken ter wereld maar samen met de UK waarschijnlijk ook de duurste. En omdat de Japanse overheid graag afwil van het dure imago dat Japan heeft als toeristische bestemming, heeft de Japanese Railway company de Japan Railpass uitgevonden, een soort van Go-Pass waarmee je als niet-Japanner gedurende 7, 14 of 21 dagen ongelimiteerd gebruik kan maken van hun netwerk. In 1964 zijn in Japan de Shinkansen –of bullet trains- in gebruik genomen. Hoge snelheidstreinen die je in enkele uren van Hakata in het zuiden tot Tokyo brengen, een afstand die gemakkelijk 1000 km bedraagt . Zaterdag nam ik meteen de trein van Nagoya tot in Osaka, een rit van een dik uur om zondagochtend Jim te gaan oppikken vanop Kansai airport in Osaka.
Omdat we toch ’n duur betaalde Railpass hadden, besloten we om Osaka als thuisbasis te gebruiken en elke dag met de trein een daguitstapje te maken. Zo hebben we Osaka, Kobe, Kyoto, Tokyo en Nara bezocht. Osaka en Tokyo zijn typische Aziatische grootsteden terwijl Kobe een gezellige kleine havenstad is en Kyoto en Nara de culture steden op Kansai zijn .
Ik was nog geen dag in Japan of ik was al verliefd. Wat ’n beschaafde, ongelooflijk vriendelijke en nette mensen! De conducteur op trein/metro buigt keer op keer vriendelijk wanneer ie een nieuwe wagon binnenkomt. Controleurs aan de toegangsdeurtjes naar de metro die de voorbijgangers constant vriendelijk bedanken. Alhoewel het verdorie moeilijk is om een vuilbak op straat tegen te komen, ligt er nergens vuil op straat, mensen sorteren afval netjes aan de toch moeilijk te vinden vuilbakken (China wil zijn bevolking ook graag het begrip ‘recycling’ opleggen maar de Chinezen doen gewoon maar). Met de trein of metro rij je meestal op een verhoogde brug een stad binnen of door zodat je gemakkelijk een blik kan werpen op de kleine tuintjes of dakterrassen maar nergens zie je ‘grof vuil’ opgestapeld. Doe je dit in China dan zie je overal afval liggen: afgedankte badkuipen, golfplaten, oud ijzer, noem maar op. Op roltrappen houden Japanners spontaan rechts aan zodat mensen met haast langs links voorbij kunnen. Wanneer de metro/trein stipt in het station stopt, staat iedereen braaf in de daarvoor voorziene lijnen klaar om op te stappen. Maar niet voordat zij die willen afstappen voldoende ruimte gekregen hebben om de trein te verlaten. Verkeerslichten worden echt gerespecteerd, ookal sta je als voetganger in een klein straatje om over te steken, je doet dit pas als het groen wordt. Taxi chauffeurs zijn een echt voorbeeld in het verkeer. Allemaal oude mannen in nette pakken die met hun Toyota Crown netjes alle regels volgen en braaf voorrang geven aan voetgangers. In China is dit allemaal net het opgekeerde…
Het eten daarentegen is maar so-so. Sushi is OK maar ik had daar nooit genoeg mee gegeten, ik snakte op momenten naar een kommeke fried rice of noodles.In het begin vond ik het allemaal redelijk duur maar ik vrees dat ik de Chinese prijzen een beetje te gewoon ben 🙂 De Chinese keuken is toch stukken beter dan de Japanse, ofwel heb ik naast Sushi niet echt typisch Japans gegeten. Wel ’n leuk iets in Japan is dat je in sommige restaurants gewoon je eten bestelt via een automaat. Je steekt er geld in, kiest je menu, er wordt een bonnetje geprint en dat geef je aan de dienster. Even later wordt alles netjes aan tafel geleverd, met gratis water 🙂 Op straat vind je ook op elke hoek een troep drank of sigaretten automaten (met af en toe een vuilbak erbij) 🙂 Er staan meer drank automaten dan ATM’s, geld afhalen is niet zo gemakkelijk in Japan. Geen wonder misschien ook, veel kleine aankopen kunnen betaald worden met de gsm. Iets waar ze thuis nog mee aan het experimenteren zijn, is hier al jaren mainstream. Terwijl thuis 3G aan het opkomen is, is hier al niets anders dan 3G mogelijk, mijn gsm werkte hier dan ook totaal niet. Japan is leuk en mooi, zeker ’n aanrader!
Na ‘n korte maar zeer intensieve week in Japan namen we op vrijdag de Ferry (Su Zhou Hao) van Osaka naar Shanghai. Twee dagen op ‘n boot, ideaal om uit te rusten, in het zonneke op het dek een boek te lezen in frisse en gezonde zeelucht en met als achtergrond de binnenzee in Japan! Zalig! We deelden onze kamer met ‘n veel te luidruchtige Chinees maar voor de rest was alles dik in orde! Goedkoop bier, eten was ok en er waren nog ‘n paar interessante buitenlanders aan boord. Alister, een Schotse prof International Finance aan de unief in Shanghai en Daniel, een Australische leeftijdsgenoot, geoloog en zat 3 jaar in China maar recent ontslagen. Twee dagen op ‘n boot waar niet al te veel te beleven valt, lijkt misschien saai maar ik zou het zo opnieuw doen (naar ‘t schijnt is er ook ‘n boot naar Korea) 🙂
Alleszins een mooie belevenis en een contrast met China, zeker wat betreft de discipline. Ik vraag me af of ook daar zoveel wordt gecopiëerd.
Jammer dat Japan aan de andere kant van de wereldbol ligt.
Tot binnenkort.
Papa